Volkswagen, największy producent samochodów w Europie, odnotował niedawno znaczący spadek wyników w drugim kwartale, a następnie obniżył swoje prognozy finansowe na cały rok, sygnalizując dotkliwy wpływ narastających globalnych napięć handlowych i zmieniającej się dynamiki rynku. Wyniki te podkreślają rosnące wyzwania, przed którymi stoi przemysł motoryzacyjny, zwłaszcza w obliczu amerykańskich ceł importowych i rosnącej konkurencji ze strony producentów pojazdów elektrycznych.
- Zysk operacyjny w II kwartale spadł o 29% do 3,83 mld euro (z 5,4 mld euro rok wcześniej).
- Przychody ze sprzedaży w II kwartale wyniosły 80,8 mld euro, nie spełniając oczekiwań analityków.
- Prognoza marży operacyjnej na cały rok została obniżona do 4-5% (z wcześniejszych 5,5-6,5%).
- Przewiduje się, że roczna sprzedaż pozostanie na niezmienionym poziomie (zamiast wzrostu do 5%).
- Wyniki obciążone zostały wyższymi cłami importowymi w USA oraz sprzedażą nisko marżowych modeli elektrycznych.
W ciągu trzech miesięcy zakończonych w czerwcu, niemiecki gigant motoryzacyjny odnotował zysk operacyjny w wysokości 3,83 miliarda euro (4,49 miliarda dolarów), co stanowi znaczący spadek o 29% w porównaniu do 5,4 miliarda euro w roku poprzednim. Wynik ten nie sprostał również oczekiwaniom analityków, którzy prognozowali zysk na poziomie 3,94 miliarda euro. Podobnie, przychody ze sprzedaży w drugim kwartale osiągnęły 80,8 miliarda euro, nie spełniając konsensusu prognoz na poziomie 82,2 miliarda euro.
W odpowiedzi na te przeciwności, Volkswagen zrewidował swoje całoroczne prognozy. Firma przewiduje teraz, że rentowność operacyjna ze sprzedaży wyniesie od 4% do 5%, co stanowi znaczące obniżenie w stosunku do wcześniejszej prognozy na poziomie 5,5% do 6,5%. Prognozuje się również, że sprzedaż w całym roku pozostanie na niezmienionym poziomie w porównaniu do roku poprzedniego, zamiast osiągnięcia wcześniej przewidywanego wzrostu do 5%.
Zarządzanie Presjami Zewnętrznymi i Zmianami Strategicznymi
Dyrektor finansowy Volkswagena, Arno Antlitz, przyznał, że wyniki mają dwoisty charakter, stwierdzając: „Z jednej strony osiągnęliśmy silny sukces produktowy i poczyniliśmy postępy w reorientacji firmy. Z drugiej strony, wynik operacyjny spadł o jedną trzecią rok do roku – również z powodu większej sprzedaży nisko marżowych modeli w pełni elektrycznych. Ponadto, zwiększone cła importowe w USA i działania restrukturyzacyjne miały negatywny wpływ.” Podkreśla to złożoność sytuacji, w której strategiczne zmiany w kierunku elektryfikacji, choć kluczowe dla przyszłości, obecnie obciążają krótkoterminową rentowność.
Cały sektor motoryzacyjny pozostaje wysoce wrażliwy na protekcjonizm handlowy, biorąc pod uwagę jego głęboko zintegrowane globalne łańcuchy dostaw i znaczący ślad produkcyjny, zwłaszcza w Ameryce Północnej. Obecna administracja USA, pod przewodnictwem prezydenta Donalda Trumpa, nałożyła 25% cła na import samochodów z UE i zagroziła podniesieniem tych ceł do 30%. Volkswagen przewiduje, że amerykańskie cła importowe w wysokości 27,5% utrzymają się w drugiej połowie roku, co podkreśla „wysoką niepewność” wokół międzynarodowej polityki handlowej, która nadal wywiera presję na perspektywy branży.

Krzysztof to redaktor, którego ciekawość świata i nieustanna chęć nauki przekładają się na wyjątkowo przystępne artykuły o inwestycjach oraz kryptowalutach. W serwisie bizner.pl słynie z umiejętności tłumaczenia skomplikowanych zagadnień na język zrozumiały nawet dla laików – zawsze z lekkim przymrużeniem oka. Jego teksty przypominają dobrze zdywersyfikowany portfel inwestycyjny: pełne wartościowych informacji, ale nigdy nie pozbawione humorystycznego akcentu, który rozluźnia nawet najbardziej napięte tematy rynkowe.