Wzrost eksportu paliwa lotniczego z Azji do Europy: Arbitraż i silny popyt napędzają rynek.

Photo of author

By Marek

Globalne rynki paliwa lotniczego doświadczyły w lipcu znaczącej rekalibracji, ponieważ azjatyccy eksporterzy, głównie z Korei Południowej i Chin, drastycznie zwiększyli dostawy do Europy. Ten wzrost, osiągający wieloletnie maksima, był napędzany przez atrakcyjne możliwości arbitrażowe i solidną dynamikę popytu w europejskim sektorze lotniczym, skutecznie łagodząc regionalne presje podażowe w Azji, jednocześnie odpowiadając na wyczerpywanie się zapasów na Zachodzie.

Szacuje się, że wolumen paliwa lotniczego eksportowanego z Korei Południowej, Chin i Azji Południowo-Wschodniej do Europy w lipcu wyniósł od 600 000 do 775 000 ton metrycznych (4,728-6,107 miliona baryłek). Dane z Vortexa wskazują, że ten wolumen stanowi najwyższy poziom od prawie trzech lat, podczas gdy niektóre źródła handlowe sugerują, że jest to najwyższy wynik od pięciu lat. Kontrastuje to z około 500 000 tonami eksportowanymi z Azji Północno-Wschodniej do Europy w czerwcu, sygnalizując znaczny wzrost przepływu handlowego. Tak podwyższony eksport ma kluczowe znaczenie dla łagodzenia nadpodaży w Azji, ograniczając tym samym regionalne osłabienie cen.

  • W lipcu nastąpił gwałtowny wzrost eksportu paliwa lotniczego z Azji (głównie Korei Południowej i Chin) do Europy.
  • Wolumen eksportu wyniósł od 600 000 do 775 000 ton metrycznych, osiągając wieloletnie maksimum.
  • Głównymi czynnikami napędowymi były korzystne możliwości arbitrażowe i silny popyt na paliwo lotnicze w Europie.
  • Fizyczne ceny paliwa lotniczego w Europie były w lipcu średnio o 65 USD za tonę wyższe niż w Azji.
  • Koszty transportu paliwa lotniczego tankowcami LR2 spadły w lipcu do średnio 3,75 miliona USD, zwiększając opłacalność handlu.
  • Zapasów paliwa lotniczego w hubie ARA spadły do najniższego poziomu od lutego br., podkreślając zacieśniającą się sytuację podażową w regionie.

Dynamika Rynku i Arbitraż Cenowy

Głównym motorem napędzającym ten zwiększony handel były korzystne warunki ekonomiczne arbitrażu, które utrzymywały się do połowy lipca. Fizyczne ceny paliwa lotniczego w Europie Północno-Zachodniej były w lipcu średnio o 65 dolarów za tonę wyższe niż w Azji, co stanowiło wzrost z 50 dolarów za tonę w czerwcu, jak podają dane LSEG. Równocześnie, koszt transportu 90 000 ton paliwa lotniczego tankowcami klasy LR2 znacząco spadł do średnio 3,75 miliona dolarów w lipcu, z 4,4 miliona dolarów w czerwcu, jak donosi firma brokerska SSY, po rozwiązaniu konfliktu między Iranem a Izraelem. To obniżenie kosztów wysyłki dodatkowo zwiększyło opłacalność wschodnio-zachodniego szlaku handlowego.

Popyt Europejski i Poziomy Zapasów

Po stronie popytu, Europa wykazywała solidne zużycie. Dane Eurocontrol pokazują, że średnia liczba dziennych lotów w Europie w lipcu wzrosła o 4% rok do roku i była o 3% wyższa niż w 2019 roku, co podkreśla silną aktywność lotniczą. Ten podwyższony popyt znacząco wpłynął na europejskie zapasy. Niezależne zapasy paliwa lotniczego w centrum rafinacji i magazynowania Amsterdam-Rotterdam-Antwerpia (ARA) wynosiły w zeszłym tygodniu 745 000 ton, co oznacza najniższy poziom od lutego tego roku. Liczba ta jest niższa zarówno od średniej od początku roku wynoszącej 846 000 ton, jak i średniej tygodniowej z 2024 roku wynoszącej 881 000 ton, co wskazuje na zacieśniającą się sytuację podażową w regionie.

Kluczowa Rola Chin w Eksporcie

Chiny, będące kluczowym globalnym rafinerem, odegrały decydującą rolę w utrzymaniu tych poziomów eksportu. Szacunki branżowe przewidują, że Chiny wyślą w sierpniu ponad 2,3 miliona ton paliwa lotniczego, co jest wolumenem podobnym do lipca. Analitycy z firmy konsultingowej FGE zauważają, że ogólny eksport paliwa lotniczego i nafty z Chin ma pozostać wysoki w nadchodzących miesiącach. Trend ten jest wspierany przez zwiększanie produkcji przez głównych rafinerów, takich jak Sinopec, podczas gdy krajowy popyt na loty w Chinach zaczął się stabilizować. Dla chińskich rafinerów eksport paliwa lotniczego pozostaje najbardziej dochodowym produktem w porównaniu z innymi pochodnymi ropy naftowej. Jednak eksperci, tacy jak Ivan Mathews, szef analiz APAC w Vortexa, przewidują potencjalne złagodzenie eksportu w sierpniu, ponieważ marże arbitrażowe zaczęły się kurczyć.

Dodaj na: