BYD, potentat w sektorze pojazdów elektrycznych, odnotował pierwszy od 19 miesięcy spadek sprzedaży rok do roku, sygnalizując potencjalny zwrot strategiczny w obliczu osłabienia rynku krajowego i zwiększonej kontroli regulacyjnej. Gigant motoryzacyjny zgłosił w sierpniu spadek sprzedaży o 5,5%, sprzedając ponad 396 000 pojazdów, co oznacza znaczącą zmianę po okresie ciągłego wzrostu. Rozwój ten następuje w czasie, gdy chiński popyt krajowy słabnie, a organy rządowe wywierają presję na ograniczenie agresywnych praktyk obniżania cen, które obniżają marże zysku.
Analitycy branżowi sugerują, że ten spadek może oznaczać celową rekalibrację priorytetów BYD, z przewidywanym znacznym udziałem przyszłego wzrostu pochodzącego z rynków międzynarodowych. Firma znacząco obniżyła swój cel sprzedaży na rok 2024 z 5,5 miliona do 4,6 miliona sztuk, co stanowi znaczną redukcję. Przedstawiciele firmy określili tę korektę jako wysiłek mający na celu zapewnienie „zdrowego” i „zrównoważonego” wzrostu, a nie wskaźnik poważnych trudności. Ten strategiczny zwrot następuje po wcześniejszej próbie dużej kampanii rabatowej w maju, która spotkała się z reakcją rządu w postaci ograniczenia przedłużającej się wojny cenowej na rynku pojazdów elektrycznych.
Wewnętrzny rynek chiński stawia coraz większe wyzwania, wykraczające poza presję cenową. Postrzegany brak innowacji w projektowaniu produktów i budowaniu marki może przyczyniać się do zmęczenia konsumentów. To nastroje, w połączeniu z zatłoczonym polem alternatywnych ofert, stanowią wyraźną przeszkodę dla ugruntowanej pozycji rynkowej BYD w Chinach. Strategia firmy wydaje się odchodzić od agresywnej ekspansji krajowej poprzez konkurencję cenową na rzecz bardziej zrównoważonego modelu, priorytetyzującego rentowność i dywersyfikację rynkową.
Z drugiej strony, wyniki BYD na arenie światowej prezentują bardziej optymistyczny obraz. Firma wykazała znaczący wzrost na rynkach europejskich i brytyjskich, sprzedając około 96 000 pojazdów między styczniem a sierpniem, co stanowi prawie czterokrotny wzrost rok do roku. Ta międzynarodowa ekspansja zwiększyła jej udział w rynku europejskim do 1,4% do sierpnia, według danych europejskiego organu branży motoryzacyjnej, Acea. Wolumen eksportu pojazdów elektrycznych na baterie i hybryd plug-in BYD ponad dwukrotnie wzrósł w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy roku, osiągając 700 000 sztuk.
Dyrektor ds. operacji międzynarodowych firmy wyraził pewność co do swojej globalnej strategii, podkreślając ciągłe inwestycje w badania i rozwój, zamiast skupiać się na krótkoterminowych spadkach krajowych. Ten międzynarodowy sukces odbywa się równolegle ze znaczącymi zmianami w gronie inwestorów, w tym całkowitym wycofaniem się Berkshire Hathaway Warrena Buffetta z inwestycji w tym roku, co było stopniowym procesem rozpoczętym wcześniej.
Pomimo ostatnich danych sprzedażowych z sierpnia, sprzedaż BYD od początku roku do września wzrosła o 18% do 3,2 miliona pojazdów. Jednak tempo wzrostu jest niższe niż u konkurentów, takich jak Geely, który zgłosił znaczący wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych i hybrydowych w tym samym okresie. Te porównawcze wyniki sugerują, że chociaż BYD nadal się rozwija, jego dynamika rynkowa może zwalniać w porównaniu do kluczowych rywali. Firma oferuje obecnie zróżnicowany asortyment produktów, zaspokajając potrzeby różnych segmentów rynku, z pojazdami wycenianymi od około 55 800 juanów (7 800 USD) do 1,7 miliona juanów za sportowy samochód elektryczny. Warto zauważyć, że wyniki akcji BYD były bardziej odporne niż Tesli, która również borykała się z własnymi wyzwaniami, częściowo przypisywanymi zaangażowaniu jej dyrektora generalnego w publiczne wypowiedzi.

Krzysztof to redaktor, którego ciekawość świata i nieustanna chęć nauki przekładają się na wyjątkowo przystępne artykuły o inwestycjach oraz kryptowalutach. W serwisie bizner.pl słynie z umiejętności tłumaczenia skomplikowanych zagadnień na język zrozumiały nawet dla laików – zawsze z lekkim przymrużeniem oka. Jego teksty przypominają dobrze zdywersyfikowany portfel inwestycyjny: pełne wartościowych informacji, ale nigdy nie pozbawione humorystycznego akcentu, który rozluźnia nawet najbardziej napięte tematy rynkowe.