Nowe przepisy dla żeglugi: Koniec ery paliw kopalnych na morzach?

Photo of author

By Adam

Globalny sektor morski zbliża się do przełomowego momentu, ponieważ międzynarodowi negocjatorzy zbierają się, aby potencjalnie przekształcić jego wpływ na środowisko. Dyskusje koncentrują się na wdrożeniu przełomowych, obowiązkowych przepisów mających na celu znaczne zmniejszenie zależności branży od paliw kopalnych.

Wyznaczanie nowego kursu dla emisji w sektorze morskim

W tym tygodniu Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) jest gospodarzem kluczowych rozmów w swojej siedzibie w Londynie. Głównym celem jest sfinalizowanie strategii mających na celu złagodzenie śladu klimatycznego międzynarodowej żeglugi, sektora odpowiedzialnego za około 3% światowych emisji dwutlenku węgla. Centralnym punktem tych negocjacji jest potencjalne wprowadzenie wiążących przepisów mających na celu stopniowe wycofywanie zużycia paliw kopalnych w całej globalnej flocie.

Kluczowe środki będące przedmiotem dyskusji

Delegaci rozważają kilka kluczowych propozycji. Do najważniejszych należy ustanowienie globalnego standardu dla paliw okrętowych oraz wdrożenie mechanizmu ekonomicznego mającego na celu zachęcanie do dekarbonizacji. Ten element ekonomiczny mógłby przyjąć formę globalnej opłaty emisyjnej, koncepcji od dawna dyskutowanej w branży, lub potencjalnie systemu handlu uprawnieniami do emisji dwutlenku węgla. W przypadku przyjęcia, solidna struktura cen emisji dwutlenku węgla stanowiłaby znaczący postęp w międzynarodowej polityce klimatycznej. Problem ten może przypominać wprowadzenie ceł odwetowych.

Potencjalny wpływ i wyzwania

Skuteczne wdrożenie silnego mechanizmu cenowego jest postrzegane przez wielu jako potencjalnie jedno z najbardziej wpływowych porozumień klimatycznych ostatnich lat. Jednak osiągnięcie konsensusu napotyka na znaczne przeszkody. Obawy dotyczące istniejących amerykańskich ceł i potencjalnych szerszych globalnych sporów handlowych wiszą nad rozmowami. Ponadto istnieje zauważalny opór ze strony niektórych państw członkowskich, które pozostają przeciwne jakiejkolwiek formie opłaty emisyjnej.

Sara Edmonson, reprezentująca australijską firmę górniczą Fortescue, podkreśliła znaczenie negocjacji, nazywając je „absolutnie historycznymi”. Podkreśliła transformacyjny potencjał globalnej opłaty emisyjnej, stwierdzając: „Myślę, że byłaby to absolutna zmiana zasad gry. Żadna inna branża na poziomie globalnym nie podjęła zobowiązania tej wielkości”. Pomimo tego potencjału, Edmonson ostrzegła, że wynik dotyczący globalnej ceny emisji dwutlenku węgla pozostaje wysoce niepewny, zauważając, że „werdykt wciąż jest daleki od ostatecznego”. Podobne zmiany w polityce handlowej USA miały duży wpływ na rynki.

Dodaj na: