Wyniki Ryanair: Zysk spada mimo rekordowych 200 mln pasażerów

Photo of author

By Marek

Ryanair, największa linia lotnicza w Europie pod względem liczby pasażerów, niedawno opublikowała swoje wyniki finansowe za rok obrotowy zakończony 31 marca 2025 r. Raport podkreślał dynamiczny okres naznaczony osiągnięciem rekordowego ruchu pasażerskiego, a jednocześnie zmaganiami ze zwiększonymi kosztami operacyjnymi i spadkiem rentowności w porównaniu z rokiem poprzednim, co przedstawiało mieszany obraz finansowy pomimo silnego wzrostu operacyjnego.

Kluczowe wyniki finansowe

Linia lotnicza odnotowała zysk po opodatkowaniu w wysokości 1,6 miliarda euro w roku obrotowym 2025, co stanowi spadek z 1,9 miliarda euro odnotowanych w poprzednim roku obrotowym. Wynik ten był zgodny z oczekiwaniami analityków badanych przez spółkę. Przychody całkowite w tym okresie odnotowały zdrowy wzrost o 4%, osiągając 14 miliardów euro. Jednak koszty operacyjne wzrosły w bardziej znaczący sposób, o 9%, do 12,4 miliarda euro. Chociaż koszty na pasażera pozostały stosunkowo stabilne, ogólny wzrost był w dużej mierze przypisywany wyższym wydatkom na personel i innym wydatkom operacyjnym, choć korzyści z hedgingu paliwowego pomogły złagodzić część tej presji.

Wzrost operacyjny i wyzwania

Pomimo stawiania czoła wyzwaniom, w szczególności opóźnieniom w dostawach nowych samolotów od Boeinga, Ryanair z powodzeniem zwiększył swój ruch pasażerski o 9%, obsługując rekordowe 200 milionów podróżnych w ciągu roku. Linia lotnicza przewiduje dalszy wzrost w bieżącym roku finansowym (rok obrotowy 2026), celując w około 206 milionów pasażerów. Aby wesprzeć swoje operacje, przewoźnik posiadał flotę 181 samolotów Boeing 737 „Gamechanger” pod koniec kwietnia i wprowadził ponad 160 nowych tras na sezon letni.

Zarząd wskazał, że współpracuje z Boeingiem w celu przyspieszenia dostaw pozostałych zamówionych samolotów, aby wspierać ekspansję ruchu w przyszłych latach.

Perspektywy i strategia na przyszłość

Patrząc w przyszłość, Ryanair spodziewa się dalszego wzrostu kosztów w bieżącym roku, częściowo z powodu rosnących podatków ekologicznych i opłat za kontrolę ruchu lotniczego. Linia lotnicza planuje przeciwdziałać tej presji poprzez hedging paliwowy, integrację nowych, paliwooszczędnych samolotów i rygorystyczne środki kontroli kosztów. Ponadto oczekuje się, że europejski rynek krótkodystansowy będzie w ciągu najbliższych kilku lat doświadczał ciągłych ograniczeń przepustowości, wynikających z problemów z konserwacją silników samolotów konkurencji i potencjalnej konsolidacji branży.

Spółka zaproponowała wypłatę dywidendy końcowej w wysokości 0,227 euro na akcję, która podlega zatwierdzeniu na Walnym Zgromadzeniu, spodziewanym we wrześniu.

Dyrektor generalny Michael O’Leary wyraził zaufanie do strategicznej pozycji Ryanaira, podkreślając przewagę kosztową linii lotniczej, silny bilans, wydajną flotę i odporność operacyjną. Oczekuje się, że czynniki te będą wspierać planowaną ekspansję spółki, z długoterminowym celem osiągnięcia 300 milionów pasażerów rocznie do roku obrotowego 2034. Linia lotnicza zauważyła jednak, że podanie precyzyjnych prognoz finansowych na bieżący rok pozostaje trudne ze względu na potencjalny wpływ nieprzewidywalnych czynników zewnętrznych, w tym wydarzeń geopolitycznych i szerszych warunków ekonomicznych.

Dodaj na: