← Wróć do newsów
2025-09-11 19:05 Czas czytania: 6 min

Strajki w UK: Maszyniści zarabiają 64 tys. £, 71% powyżej średniej.

Londyński system transportu publicznego często boryka się ze strajkami, co jest powracającym wyzwaniem, które często przesłania kluczowy paradoks ekonomiczny: poziom wynagrodzeń w tym sektorze jest wyraźnie wysoki w porównaniu ze średnimi krajowymi. W obliczu trwających strajków pracowników metra (Tube) i DLR, bliższe spojrzenie na najnowsze dane Office for National Statistics (ONS) ujawnia, że wiele stanowisk w brytyjskim sektorze kolejowym wiąże się z wynagrodzeniami znacznie wyższymi niż w wielu innych zawodach, co rodzi pytania o przyczyny uporczywych sporów pracowniczych. Obecnie Transport for London (TfL) mierzy się z kilkudniowym strajkiem członków związku Rail, Maritime and Transport Union (RMT) w związku z żądaniami podwyżek płac, lepszego zarządzania zmęczeniem oraz skrócenia tygodnia pracy, konkretnie do 32 godzin. TfL publicznie ogłosiło swoją ofertę podwyżki płac o 3,4%, jednocześnie jednoznacznie odrzucając skrócenie godzin pracy jako "niepraktyczne i absolutnie nieosiągalne finansowo". Negocjacje te podkreślają szersze napięcie między wykonalnością operacyjną a aspiracjami związków zawodowych w ramach kluczowej usługi publicznej. Według danych ONS z kwietnia 2024 roku, mediana rocznych zarobków brutto dla pracowników zatrudnionych na pełny etat w całej Wielkiej Brytanii wynosiła 37 430 funtów. W wyraźnym kontraście, dwa kluczowe zawody kolejowe plasują się wśród 20 najlepiej opłacanych stanowisk w Wielkiej Brytanii, co ilustruje wyraźną przewagę w wynagrodzeniach w tym sektorze.

Trendy wynagrodzeń w brytyjskim sektorze kolejowym

Maszyniści pociągów i motorniczy tramwajów, na przykład, odnotowali medianę rocznych zarobków w wysokości 63 958 funtów, co stanowi 71% więcej niż mediana krajowa. To plasuje ich na 12. pozycji wśród 381 badanych zawodów. Podobnie, budowniczowie i konserwatorzy taboru kolejowego zarabiali średnio 56 984 funty, przekraczając średnią krajową o 52% i zajmując 16. miejsce. Chociaż te dane plasują ich poniżej dyrektorów generalnych i wyższych urzędników, którzy zajmują pierwsze miejsce na liście z medianą zarobków wynoszącą 88 056 funtów, podkreślają one konkurencyjną strukturę płac w sektorze. Zarobki specjalistów kolejowych często przewyższają te w wielu innych wysoko wykwalifikowanych dziedzinach. Maszyniści pociągów, na przykład, mają wyższe mediany zarobków niż adwokaci i sędziowie, którzy zarabiają 59 423 funty, a także inżynierowie elektrycy (58 734 funty) i menedżerowie projektów IT (58 213 funtów). Niżej w hierarchii, operatorzy transportu kolejowego zgłaszają medianę 52 727 funtów, a nawet asystenci podróży kolejowych, z medianą 41 306 funtów, zarabiają więcej niż dziennikarze i reporterzy (34 026 funtów) czy asystenci nauczycieli wyższego szczebla (24 077 funtów). Ta szeroka przewaga na różnych poziomach kwalifikacji w sektorze kolejowym stanowi kluczowy kontekst dla obecnych stosunków przemysłowych. Porównanie sektora kolejowego z innymi branżami transportowymi ujawnia zróżnicowany obraz. Piloci samolotów i kontrolerzy ruchu lotniczego zazwyczaj zarabiają znacznie więcej, z medianą wynagrodzeń wynoszącą 80 144 funty, co plasuje ich na 5. miejscu w ogólnym rankingu ONS. Jednak większość innych stanowisk w transporcie lotniczym i drogowym, takich jak kierowcy autobusów i autokarów (34 548 funtów) oraz operatorzy transportu lotniczego (32 569 funtów), zazwyczaj plasuje się poniżej mediany zarobków nawet niżej opłacanych zawodów kolejowych. W miarę jak usługi metra przygotowują się do pełnego wznowienia, powtarzające się strajki nadal generują znaczne koszty ekonomiczne dla stolicy. Transport for London konsekwentnie wzywa RMT do rozważenia swojej "uczciwej i przystępnej cenowo oferty", co odzwierciedla ciągłe wyzwanie związane z równoważeniem żądań pracowników z operacyjną stabilnością i zobowiązaniami wobec usług publicznych. Jednakże, bazowe dane ONS dotyczące wynagrodzeń sugerują złożoną interakcję czynników, wykraczających poza proste skale płac, które napędzają te spory.
Najważniejsze
Skup się na liczbie, która zmienia obraz.
Kontekst rynkowy
Gdzie przesuwa się kapitał i sentyment.
Następny temat
Przejdź do kolejnego artykułu.