Stellantis inwestuje 13 mld USD w USA, tworząc 5000 miejsc pracy

Photo of author

By Krzysztof

Stellantis, globalny potentat motoryzacyjny powstały z połączenia Fiat Chrysler i PSA Peugeot, ogłosił znaczącą inwestycję kapitałową w wysokości 13 miliardów dolarów w ciągu najbliższych czterech lat, przeznaczoną na wzmocnienie swoich zdolności produkcyjnych w Stanach Zjednoczonych. Przewiduje się, że ta znacząca inwestycja zwiększy krajową produkcję pojazdów o 50% i przyczyni się do stworzenia ponad 5000 nowych miejsc pracy w kluczowych stanach przemysłowych.

Strategiczna alokacja tych środków ma na celu ułatwienie wprowadzenia pięciu nowych modeli pojazdów, w tym Dodge Durango, który będzie produkowany w Detroit, oraz średniej wielkości ciężarówki, która zostanie zmontowana w Toledo w stanie Ohio. Nowo utworzone miejsca pracy zostaną rozłożone w zakładach Stellantis zlokalizowanych w Illinois, Ohio, Michigan i Indianie, podkreślając zaangażowanie w rozwój gospodarczy regionu.

Ten ambitny plan ekspansji jest częściowo odpowiedzią na przewidywane koszty taryf celnych, szacowane na 1,5 miliarda euro za pojazdy produkowane w Kanadzie i Meksyku. Zwiększając produkcję krajową i wprowadzając poszukiwane modele, takie jak odnowiony Jeep Cherokee, Stellantis dąży do wzmocnienia swojej rentowności na rynku północnoamerykańskim. Te nadchodzące modele są dodatkiem do 19 zaktualizowanych wariantów pojazdów, które mają zostać wprowadzone we wszystkich amerykańskich zakładach montażowych do 2029 roku.

Antonio Filosa, dyrektor generalny firmy, podkreślił, że jest to największa pojedyncza inwestycja w historii firmy w USA, mająca na celu przyspieszenie wzrostu, skonsolidowanie jej obecności produkcyjnej i stworzenie amerykańskich miejsc pracy. Obecny zasięg Stellantis w USA obejmuje 34 zakłady produkcyjne, centra dystrybucji części i placówki badawczo-rozwojowe rozmieszczone w 14 stanach.

Spośród około 16 milionów pojazdów produkowanych przez Stellantis na rynek amerykański, połowa jest produkowana krajowo. Dodatkowe 4 miliony sztuk produkowane są w Kanadzie i Meksyku, z wykorzystaniem znacznej części komponentów pochodzących z USA. Pozostałe 4 miliony pojazdów są importowane z Europy i Azji, z minimalną integracją komponentów z USA.

W ramach szerszej strategii rewitalizacji rynku amerykańskiego, Filosa nadzoruje również ponowne wprowadzenie modeli, które zostały wcześniej wycofane przez poprzednie kierownictwo. Zaplanowane na drugą połowę 2025 roku, obejmują nowego Jeepa Cherokee, który będzie produkowany w Meksyku, oraz popularnego Dodge Chargera z silnikiem spalinowym. Wcześniej w tym roku Stellantis wznowił również produkcję Ram Hemi V8 w odpowiedzi na stałe zapotrzebowanie dealerów i konsumentów. Te strategiczne decyzje produktowe następują po okresie, w którym firma odnotowała półroczne straty w wysokości 2,3 miliarda euro, wraz ze spadkiem o prawie 25% w dostawach do USA z powodu zmniejszonego importu pojazdów produkowanych za granicą.

Dodaj na: