Toyota buduje pierwszą w Europie fabrykę samochodów elektrycznych w Czechach.

Photo of author

By Adam

Toyota, globalny gigant motoryzacyjny, sygnalizuje kluczową zmianę w swojej europejskiej strategii produkcyjnej, tworząc pierwszą dedykowaną bazę do produkcji pełnych pojazdów elektrycznych (EV) na kontynencie. Ten znaczący krok, skoncentrowany w istniejącej fabryce w Kolinie w Czechach, oznacza zauważalne przyspieszenie w zaangażowaniu firmy w technologię pojazdów elektrycznych zasilanych bateriami, strategicznie równoważąc swój długotrwały sukces z pojazdami hybrydowymi.

  • Pierwsza w Europie dedykowana baza produkcyjna pojazdów elektrycznych Toyoty.
  • Lokalizacja: istniejąca fabryka w Kolinie w Czechach.
  • Znacząca inwestycja w wysokości około 680 milionów euro od Toyoty oraz 64 milionów euro wsparcia od rządu Czech.
  • Powstanie nowej fabryki montażu baterii na miejscu.
  • Część szerszej strategii wprowadzenia dziewięciu modeli EV marek Toyota i Lexus do 2025-2026 roku.
  • Kluczowy element ewolucji globalnego podejścia Toyoty do elektromobilności.

Inwestycja i wsparcie rządu

Japoński producent samochodów przeznaczył około 680 milionów euro (796 milionów dolarów) na rozbudowę swojej fabryki w Kolinie. Ta znacząca inwestycja kapitałowa umożliwi nie tylko produkcję pojazdów elektrycznych, ale także utworzy kluczową, nową fabrykę montażu baterii na miejscu. Aby wesprzeć tę strategiczną inicjatywę, rząd Czech zobowiązał się do wsparcia w wysokości do 64 milionów euro, specjalnie na projekt dotyczący baterii, podkreślając współpracujący charakter tego przedsięwzięcia.

Wpływ ekonomiczny na Czechy

Dla Czech, gdzie przemysł motoryzacyjny wnosi około 10% do produktu krajowego brutto, inwestycja Toyoty jest istotnym katalizatorem gospodarczym. Premier Petr Fiala podkreślił, że porozumienie jest kluczowe dla „utrzymania silnej produkcji samochodów w naszym kraju”, odzwierciedlając zaufanie do czeskiej gospodarki i umacniając wysiłki rządu w celu przyciągnięcia długoterminowych inwestycji przemysłowych i zachowania wykwalifikowanych miejsc pracy w produkcji.

Strategia europejska Toyoty i dywersyfikacja produkcji

Ta ekspansja jest integralną częścią ambitnej europejskiej strategii Toyoty, która zakłada wprowadzenie dziewięciu w pełni elektrycznych modeli pod markami Toyota i Lexus w latach 2025-2026. Lokalizując produkcję pojazdów elektrycznych, firma strategicznie pozycjonuje się, aby spełnić coraz bardziej rygorystyczne przepisy Unii Europejskiej dotyczące emisji oraz wzmocnić swoją konkurencyjną pozycję na wymagającym rynku europejskim. Zakład w Kolinie, produkujący obecnie modele takie jak Aygo X i Yaris Hybrid z roczną wydajnością około 220 000 pojazdów, teraz zdywersyfikuje swoją produkcję, aby zintegrować zaawansowaną produkcję pojazdów elektrycznych i technologię baterii.

Ewolucja podejścia Toyoty do pojazdów elektrycznych

Toyota historycznie przyjęła bardziej wyważone podejście do przejścia na pojazdy elektryczne w porównaniu z rywalami takimi jak Volkswagen i Stellantis, w dużej mierze opierając się na swoim bardzo udanym portfolio pojazdów hybrydowych. Ta strategia okazała się korzystna podczas niedawnego spowolnienia popytu na pojazdy wyłącznie elektryczne na kilku głównych rynkach, gdzie sprzedaż hybryd zapewniła znaczący bufor. Nowa inwestycja w Czechach ilustruje jednak ewoluujące globalne podejście Toyoty do elektromobilności: płynne integrowanie w pełni elektrycznych modeli obok swoich ugruntowanych ofert hybrydowych, tworząc w ten sposób wszechstronny ekosystem produkcyjny zdolny do zaspokojenia różnorodnych preferencji konsumentów i dynamiki rynku na całym świecie.

Dodaj na: