ESPN i NFL pod lupą DOJ: Antymonopolowe śledztwo w mediach sportowych.

Photo of author

By Marek

Strategiczny sojusz między ESPN a National Football League, przewidujący transfer znaczących aktywów medialnych NFL, w tym NFL Network i NFL RedZone, do ESPN w zamian za 10% udziałów kapitałowych dla ligi, jest obecnie przedmiotem rygorystycznej kontroli antymonopolowej ze strony Departamentu Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych (DOJ). To badanie podkreśla szersze federalne skupienie na konsolidacji w krajobrazie mediów sportowych, potencjalnie sygnalizując bardziej asertywne stanowisko regulacyjne wobec kluczowych transakcji branżowych.

Źródła cytowane przez Reuters wskazują, że DOJ ma przeprowadzić merytoryczną weryfikację transakcji, proces, który może potrwać do 12 miesięcy w celu uzyskania zgody antymonopolowej w USA. Ta przeszkoda regulacyjna jest równoległa do innej trwającej kontroli prowadzonej przez Wydział Antymonopolowy Departamentu Sprawiedliwości, dotyczącej wcześniejszej umowy Disneya na przejęcie kontrolnego pakietu udziałów w usłudze streamingowej Fubo TV. Żądanie dodatkowych informacji w marcu w sprawie umowy Fubo TV podkreśla stałe obawy dotyczące potencjalnej koncentracji rynku w streamingu sportowym.

Eksperci ostrzegają, że proponowana umowa ESPN-NFL budzi poważne obawy dotyczące konkurencji. Andre P. Barlow, partner w Doyle, Barlow & Mazard, zauważył, że transakcja może przyznać Disneyowi większy stopień kontroli nad transmisjami sportowymi, tym samym zmniejszając konkurencję w sektorze. Taka dominacja rynkowa, wyjaśnił Barlow, mogłaby ostatecznie doprowadzić do wyższych kosztów dla konsumentów poprzez zwiększone ceny usług streamingowych lub bezpośredniego dostępu do meczów.

Strategiczne Implikacje i Ekspansja Rynkowa

Pomimo przeszkód regulacyjnych, umowa jest zgodna ze strategiczną wizją ESPN, zwłaszcza w odniesieniu do jej nowej usługi streamingowej direct-to-consumer (DTC), która została uruchomiona 21 sierpnia. NFL RedZone ma być kluczową ofertą na tej platformie. Prezes ESPN, Jimmy Pitaro, stwierdził, że integracja tych aktywów medialnych NFL z szerokim zasięgiem ESPN ma na celu stworzenie wiodącej destynacji dla fanów futbolu, sygnalizując ruch w kierunku redefinicji zaangażowania fanów i wzmocnienia cyfrowej przyszłości ESPN.

Dalszym dowodem agresywnej ekspansji ESPN w obszarze treści sportowych jest ogłoszenie, że od przyszłego roku na jej platformie będą transmitowane wydarzenia premium z wrestlingu zawodowego WWE, w tym WrestleMania, SummerSlam i Royal Rumble. Ten ruch podkreśla zamiar ESPN poszerzenia swojej atrakcyjności i portfolio treści poza tradycyjne dyscypliny sportowe, umacniając swoją pozycję w ewoluującym krajobrazie mediów.

Finalizacja umowy między ESPN a NFL pozostaje uzależniona od pomyślnych negocjacji, zgody właścicieli NFL oraz kluczowego zezwolenia regulacyjnego, przy czym wartość transakcji nie została jeszcze publicznie ujawniona. Wynik kontroli DOJ będzie istotnym wskaźnikiem dla przyszłych, dużych konsolidacji medialnych.

Dodaj na: