Niemcy: Spada Zaufanie Konsumentów – Rosną Obawy o Pracę i Inflację

Photo of author

By Marek

Zaufanie niemieckich konsumentów odnotowuje zauważalny spadek, a nowe dane ujawniają rosnące obawy o bezpieczeństwo zatrudnienia i utrzymującą się inflację. Ten spadek, trwający już we wrześniu, sygnalizuje ostrożne nastroje wśród gospodarstw domowych, co potencjalnie osłabia perspektywy solidnego ożywienia gospodarczego w największej gospodarce Europy.

  • Wskaźnik GfK Consumer Climate spadł we wrześniu do -23.6, pogarszając się trzeci miesiąc z rzędu.
  • Obawy o bezpieczeństwo zatrudnienia osiągnęły w tym roku najwyższy poziom, co hamuje większe wydatki konsumentów.
  • Przewiduje się, że liczba zarejestrowanych bezrobotnych w sierpniu przekroczy trzy miliony.
  • Wskaźnik skłonności do zakupów osłabł do -10.1, najniższej wartości od lutego 2025 roku.
  • Oczekiwania inflacyjne wzrosły drugi miesiąc z rzędu, potęgowane przez niepewności geopolityczne i politykę taryfową USA.
  • Oczekiwania dochodowe oraz szersze perspektywy gospodarcze Niemiec odnotowały znaczące spadki.

Według najnowszego badania GfK Consumer Climate, wskaźnik wyprzedzający ma spaść o 1.9 punktu do -23.6 we wrześniu, co stanowi dalsze pogorszenie w porównaniu ze skorygowanym -21.7 w sierpniu. Rolf Bürkl, szef ds. klimatu konsumenckiego w NIM, określił to mianem „letniego spowolnienia”, zaznaczając trzeci z rzędu spadek nastrojów konsumenckich, przypisując to przede wszystkim „rosnącym obawom o bezpieczeństwo zatrudnienia”.

Czynniki wpływające na spadek nastrojów

Głównym katalizatorem tego pesymizmu jest zmieniający się rynek pracy. Liczba zarejestrowanych bezrobotnych obywateli ostatnio wzrosła, a eksperci przewidują, że w sierpniu przekroczy ona trzy miliony. Ten nasilony pesymizm dotyczący zatrudnienia, osiągający najwyższy poziom w tym roku, bezpośrednio koreluje z niechęcią konsumentów do znaczących wydatków. Bürkl zauważył, że ten rosnący strach przed utratą pracy sprawia, że wielu konsumentów pozostaje ostrożnych w kwestii dokonywania dużych zakupów, co tym samym hamuje nadzieje na solidne ożywienie nastrojów konsumenckich przed końcem roku.

Poza obawami o zatrudnienie, kilka innych czynników przyczynia się do wszechobecnej ostrożności. Wskaźnik skłonności do zakupów odnotował niewielki spadek, obniżając się o 0.9 punktu do -10.1 w sierpniu – jego najniższą wartość od lutego 2025 roku. Do tego dochodzą obawy inflacyjne, nasilone przez niepewności geopolityczne i politykę taryfową rządu USA pod prezydentem Donaldem Trumpem, które budzą obawy o potencjalne wzrosty cen energii. W konsekwencji, oczekiwania inflacyjne wzrosły drugi miesiąc z rzędu.

Oczekiwania dochodowe również odnotowały znaczący spadek, notując ostry spadek o 11.1 punktu do 4.1 w sierpniu, osiągając najniższy poziom od marca 2025 roku. Podobnie, optymizm dotyczący szerszych perspektyw gospodarczych Niemiec słabnie, a wskaźnik oczekiwań ekonomicznych spada drugi miesiąc z rzędu. Spadł on o 10.1 punktu do -7.4, co oznacza jego najniższy poziom od sześciu miesięcy. Postrzegany niepewny start nowego rządu federalnego oraz utrzymująca się dwuznaczność wokół polityki handlowej USA dodatkowo potęgują to ostrożne otoczenie.

Stłumiona reakcja rynku

Pomimo negatywnych danych dotyczących nastrojów konsumentów, europejskie rynki finansowe wykazały zauważalnie stłumioną reakcję. Niemiecki indeks giełdowy DAX odnotował skromny spadek o około 0.1%, stabilizując się na poziomie 24,128.81 punktów tuż po południu w Niemczech. Jednakże indeks pozostaje odporny, utrzymując się w zasięgu swojego historycznego maksimum 24,639 osiągniętego w ubiegłym miesiącu. Na rynku obligacji rentowności pozostały w dużej mierze stabilne, z 10-letnimi Bundami utrzymującymi się na poziomie 2.70% i rentownościami dwuletnich Schatz na poziomie 1.93%. Na rynkach walutowych euro odnotowało lekki spadek wartości o 0.5% w stosunku do dolara amerykańskiego, handlując na poziomie 1.1582.

Dodaj na: