UE finalizuje 19. pakiet sankcji na Rosję (energia, finanse) pod presją USA.

Photo of author

By Krzysztof

Unia Europejska finalizuje swój 19. pakiet sankcji przeciwko Rosji, kompleksową inicjatywę wymierzoną w kluczowe sektory, od przepływów energii po systemy finansowe i rozwijające się platformy kryptowalutowe. Ta eskalacja działań następuje w obliczu znacznej presji ze strony prezydenta Donalda Trumpa, który zasygnalizował gotowość do nałożenia znaczących amerykańskich sankcji na rosyjski eksport ropy, jeśli UE nie przyjmie bardziej agresywnego stanowiska, co zintensyfikuje globalną presję ekonomiczną na wysiłki wojenne Moskwy.

Prezydent Trump głośno podkreślał pilną potrzebę odcięcia dochodów z energii, które finansują rosyjski konflikt w Ukrainie. Wyraził jasno, że sankcje USA zostaną aktywowane tylko wtedy, gdy kraje europejskie wykażą podobną determinację. Podczas gdy europejski import ropy naftowej z Rosji drastycznie spadł z 27% przed wojną do zaledwie 3% w zeszłym roku, gaz ziemny nadal płynie, zwłaszcza na Węgry i Słowację, które utrzymują tymczasowe zwolnienia. Nadchodzący pakiet UE ma na celu zamknięcie tych pozostałych arterii finansowych.

Projekt sankcji UE obejmuje sześć dodatkowych rosyjskich banków i firm energetycznych, a także całkowitą blokadę rosyjskich systemów kart kredytowych. Co istotne, nowe regulacje przewidziano dla giełd kryptowalut, które nadal współpracują z podmiotami powiązanymi z Kremlem. Platformy te są podobno kluczowe w transferowaniu środków dla rosyjskich firm energetycznych objętych już wcześniejszymi restrykcjami. Ponadto, pakiet dotyczy produktów rafinowanych pochodzących z rosyjskiej ropy naftowej, co może wpłynąć na przetwórców w Indiach i Turcji, którzy reeksportują olej napędowy z powrotem na rynek europejski.

Presje Geopolityczne i Implikacje Handlowe

Stany Zjednoczone przedstawiły swoją strategię Grupie Siedmiu, proponując cła do 100% na Chiny i Indie za ich dalsze nabywanie rosyjskiej ropy. Administracja prezydenta Trumpa wzywa liderów G7 do szybkiego działania w celu demontażu sieci wspierających handel rosyjską ropą. Tworzy to złożoną sytuację dla Brukseli, która, pomimo krytyki Moskwy, utrzymuje znaczące więzi gospodarcze z Chinami i aktywnie dąży do zawarcia ważnej umowy handlowej z Indiami.

Węgry są szczególnie narażone na te eskalujące środki. Rząd premiera Viktora Orbana w ostatnich latach znacznie pogłębił swoje uzależnienie od rosyjskiej energii, a ewentualne zniesienie istniejących zwolnień mogłoby pociągnąć za sobą poważne konsekwencje gospodarcze. Kraj ten również znacząco zainwestował w chińską produkcję, zwłaszcza w sektorach pojazdów elektrycznych i baterii. Andras Deak, badacz z Narodowego Uniwersytetu Służby Publicznej w Budapeszcie, zauważył, że USA posiadają znaczącą dźwignię wpływu na Orbana w kwestii rosyjskiej energii, potencjalnie paraliżując firmy takie jak Mol Nyrt., która zaopatruje jedyną rafinerię na Słowacji, poprzez bezpośrednie sankcje energetyczne. Mimo silnego uzależnienia, Węgry podjęły pewne wysiłki dywersyfikacyjne, w tym niedawną 10-letnią umowę gazową z Shell Plc oraz rozmowy na temat alternatywnych źródeł paliwa w ZEA i Katarze. Wcześniejsze projekty z Azerbejdżanem i rurociąg przez Chorwację również mogą zapewnić pewną odporność.

Dylemat Indyjskiego Portu Wobec Sankcji

Równoległe wydarzenia rozgrywają się na indyjskim wybrzeżu, czego przykładem jest przybycie tankowca Suezmax Spartan, przewożącego rosyjską ropę Urals, do portu Mundra, zarządzanego przez Adani Group. Statek ten był wcześniej objęty sankcjami zarówno UE, jak i Wielkiej Brytanii za jego rolę w transporcie rosyjskiej ropy. Według Bloomberg, w ramach proaktywnego działania, Adani Ports and Special Economic Zone Ltd. wydało 11 września wewnętrzną dyrektywę, zakazującą cumowania wszelkim statkom objętym sankcjami USA, UE lub Wielkiej Brytanii. Chociaż zasada weszła w życie natychmiast, nie dotyczy statków już będących w drodze, do której to kategorii wydaje się należeć Spartan. Port Mundra obsłużył około 180 000 baryłek rosyjskiej ropy dziennie w pierwszych ośmiu miesiącach tego roku, przyczyniając się do całkowitego importu Indii wynoszącego 1,6 miliona baryłek dziennie z Rosji, przeznaczonego głównie dla rafinerii zarządzanych przez Indian Oil Corp. i HPCL-Mittal Energy Ltd.

Dodaj na: