Nieprzewidywalny charakter międzynarodowych przepisów handlowych pod obecną administracją USA, kierowaną przez prezydenta Donalda Trumpa, stwarza znaczące wyzwania planistyczne dla globalnych korporacji. Producent samochodów Stellantis podkreślił ten problem, wycofując swoją prognozę finansową na ten rok, wskazując niestabilne środowisko taryfowe jako główną przyczynę obaw.
Wyniki Finansowe za Pierwszy Kwartał
Firma, znana z marek takich jak Jeep, Fiat i Peugeot, podała swoje wyniki finansowe za pierwszy kwartał 2025 roku. Przychody netto wyniosły 35,8 miliarda euro (około 40,7 miliarda USD), co stanowi spadek o 14% w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. Wynik ten nieznacznie przekroczył oczekiwania analityków, którzy według sondażu Reutersa szacowali średnio 35,4 miliarda euro.
Stellantis przypisał spadek przychodów kilku czynnikom:
- Zmniejszone wolumeny dostaw
- Niekorzystna struktura sprzedaży geograficznej
- Korekty w strategiach cenowych
Doug Ostermann, Dyrektor Finansowy Stellantis, skomentował, że chociaż przychody w pierwszym kwartale były niższe rok do roku, inne wskaźniki wydajności sugerują „wczesny, początkowy postęp w naszych działaniach na rzecz ożywienia handlowego.”
Wycofanie Prognozy w Obliczu Niepewności Handlowej
Pomimo tych wstępnych oznak ożywienia, Stellantis ogłosił, że rezygnuje ze swojej prognozy finansowej na rok 2025. Decyzja wynika bezpośrednio z braku jasności co do polityki handlowej USA i potencjalnych taryf. Firma oświadczyła, że pozostaje „mocno zaangażowana” w rozmowy z decydentami politycznymi dotyczące tych kwestiach taryfowych.
Ten ruch następuje nawet pomimo pewnych modyfikacji struktur taryfowych USA w branży motoryzacyjnej. Prezydent Trump niedawno podpisał rozporządzenie wykonawcze mające na celu dostosowanie sposobu obliczania ceł importowych. Chociaż podstawowa taryfa w wysokości 25% na importowane pojazdy pozostaje, rozporządzenie ma na celu zmniejszenie wpływu nakładających się wielu taryf (takich jak te na stal i aluminium) lub ich „sumowania”.
Ponadto, dodatkowe 25% taryfy na części samochodowe zaplanowane na 3 maja zostaną wprowadzone. Jednak pojazdy poddawane końcowemu montażowi w USA mogą być uprawnione do częściowych zwrotów kosztów tych konkretnych taryf na części w ciągu najbliższych dwóch lat. Ten złożony i ewoluujący krajobraz polityki podkreśla trudności, z jakimi borykają się producenci samochodów w prognozowaniu przyszłych wyników.

Adam to doświadczony redaktor z pasją do finansów i inwestycji. Od ponad dekady zgłębia tajniki rynków kapitałowych, a jego analityczne spojrzenie i rzetelność przyciągają wiernych czytelników serwisu bizner.pl. Znany z umiejętności wyjaśniania nawet najbardziej zawiłych zagadnień, Adam potrafi wpleść odrobinę humoru, szczególnie gdy opowiada o zmienności kryptowalut – bo kto powiedział, że rynek nie może być zabawny? Jego teksty łączą profesjonalizm z nutką lekkości, co sprawia, że każdy artykuł to nie tylko dawka wiedzy, ale też chwila uśmiechu.